niedziela, 15 lutego 2015

Instalacja LPG

  
Jak wspaniałem w poprzednim artykule rozważając zakup samochodu należy wybrać silnik jaki będzie go napędzał, jeżeli robimy krótkie trasy po mieście, niewielkie przebiegi -sprawa jest prostota, będzie to benzyna. Auto firmowe na długie trasy, ciągle w eksploatacji nasz wybór padnie na diesla ale co z osobami które jeżdżą sporo jednak nie na tyle żeby Diesel zdążył się "zwrócić"?

   Może warto zastanowić się nad instalacją gazową w aucie. Krytyków tego rozwiązania nie brakuje i faktycznie jest wiele argumentów przemawiających przeciw LPG ale jest też jeden poważny "za " - taka jazda najzwyczajniej się opłaca.
   Osobiście miałem trzy samochody zasilane gazem, dwa z nich miały starą instalacje drugiej generacji - w dzisiejszych samochodach juz się takich nie montuje, trzeci sekwencyjną i to on posłuży nam za przykład.
   Audi A6 o pojemności silnika 2.6 litra. Spalanie benzyny około 13l a gazu 15l. Auto eksploatowane codziennie, dojazd  do pracy sześć dni w tygodniu po 25 km w każdą stronę co daje nam około 1250 km miesięcznie, do tego trzeba doliczyć prywatne przejazdy około 250 km wiec mamy 1500 km/miesiąc(18 tys/rok) . Do przejechania takiej odległości potrzebne mi było 195 litrów benzyny lub 225 litrów gazu. Posłużę się cenami jakie są dziś na stacji, wiem że będą one pewnie nie aktualne już jutro ale proporcje zostają podobne. 195x4.20=819zł benzyna ,  225x2.07=466 zł gaz. Jeżdżąc na gazie teoretycznie powinienem zaoszczędzić 353 zł miesięcznie co w skali roku daje nam 4236 zł.    Niestety korzystanie z instalacji wiąże się z wymianą filtrów gazu co około 15-20 tys km, koszt przeglądu z wymianą to około 100 zł,  należy też doliczyć droższy o 62 zł przegląd techniczny oraz paliwo na odpalenie i rozgrzanie silnika (około 0.5l/100 km) które kosztować będzie rocznie około 378 zł. Tak więc od 4236zł należy odjąć 540 zł. Rocznie na paliwie zaoszczędziłem 3696 zł, co mniej więcej pokrywa się z kosztem montażu instalacji(około 3500 zł). Kolejne miesiące to czysty zysk.
   Należy pamiętać o tym, że gaz jest paliwem bardziej suchym od benzyny i spala się w wyższej temperaturze, co może powodować szybsze zużycie silnika(oczywiście nie zawsze tak jest , moje Audi w momencie jak je sprzedałem miało prawie 400 tys przebiegu i nie dawało żadnych oznak "zmęczenia"), częściej należy też wymieniać świece zapłonowe. Instalacja potrzebuje dodatkowo zbiornika na gaz który zajmie nam miejsce na koło zapasowe lub sporą część bagażnika,  należy także pamiętać że samochodami z zasilaniem LPG nie wolno wyjeżdżać na garaże podziemne.
   Każdy musi sam zdecydować czy w jego przypadku Instalacja jest opłacalna i czy jest w stanie pogodzić się z pewnymi niedogodnościami w zamian za realne oszczędności. Należy też pamiętać że decydując się na montaż instalacji trzeba wziąć pod uwagę dłuższą eksploatację jednego samochodu, jeżeli ktoś lubi często zmieniać pojazdy to raczej odradzam takie inwestycje.
   Jak pokazuje przykład przy stosunkowo nie dużym przebiegu można zaoszczędzić około 4 tys złotych rocznie, to wystarczający argument "za" - przynajmniej dla mnie.

   Jeżeli pomogłem lub masz jakieś uwagi zostaw komentarz pod wpisem będę wdzięczny.
Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz