Coraz częściej słychać o filtrach DPF montowanych w samochodach, niestety są to w większości niepochlebne opinie. Przyjrzyjmy się co to wogule jest i po co montuje się go w samochodach?
DPF jest to filtr montowany w układach wydechowych diesla , oczyszczający gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Stosowane w silnikach samochodowych od 1996 roku. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla.
Taką definicję podaje Wikipedia. Głównie chodzi o to żeby samochody spełniały normę emisji spalin Euro 4, no dobrze to skoro wiemy już do czego służy przyjrzymy się problemom związanym z filtrem.
DPF z założenia ma być filtrem bezobsługowym, niestety na założeniach się skończyło... W skrócie jego praca polega na tym, że większość sadzy i popiołu osadza się na ściankach filtra dzięki czemu do atmosfery dostaje się tylko nie wielka (ok 15%) cześć zanieczyszczeń. Do tego momentu wszystko działa super, problem zaczyna się dalej ponieważ filtr najzwyczajniej w świecie się zapycha, oczywiście producenci przewidzieli to i opracowali sposób na jego samoczynne oczyszczanie, komputer podnosi temperaturę spalania paliwa i opóźnia wtrysk przez co spalanie następuje jeszcze w układzie wydechowym i sadza wypala się.
Niestety zostaje popiół z którym nie da się nic zrobić i z czasem filtr zapcha się na dobre, a wtedy pozostaje serwis i jego wymiana na nowy lub czyszczenie manualne. Co niesie za sobą ogromne koszty.
Jest jeszcze jeden problem związany z DPF, a mianowicie jest to sam proces wypalania się filtru, żeby to zrobić komputer potrzebuje czasu i odpowiednich parametrów, nie wolno w czasie tego procesu gasić silnika, niestety użytkownik nie ma możliwości sprawdzenia kiedy filtr się wypala, przez co może doprowadzić do nieodwracalnego zapchania filtra.
Wyszło trochę chaotycznie wiec podsumujmy :
Filtr DPF jest urządzeniem problematycznym ale nie kupimy juz samochodu bez niego.
Najczęstsze usterki to :
zapchania się filtra co prowadzi do jego drogiej wymiany.
Rozrzedzenie oleju paliwem przez niedokończone wypalanie filtra co może prowadzić do zassania oleju przez turbinę i nastąpienie samozapłonu.
Jak przedłużyć działanie filtra?
- Wymieniać często olej
- Stosować olej dedykowany do DPF
- Unikać jazdy na krótkich odcinkach
- Stosować się do zaleceń producenta w sprawie eksploatacji
- Od czasu do czasu zabrać samochód na kilkunasto minutową przejażdżkę po drodze szybkiego ruchu
DPF to niezbyt dobre rozwiązanie dla przeciętnego kierowcy ale niestety narazie nie zapowiada się żeby któryś producent z niego zrezygnował.
Przeczytaj również :
Jak rozpoznać lakierowany element
Czego można dowiedzieć się z szyb i tabliczki znamionowej?
Diesel czy benzyna
Instalacja LPG
Przeczytaj również :
Jak rozpoznać lakierowany element
Czego można dowiedzieć się z szyb i tabliczki znamionowej?
Diesel czy benzyna
Instalacja LPG
Dlatego jestem za starymi, dobrymi rozwiązaniami w postaci benzyniaków - nie ma problemu z filtrami, wtryskami, hałasem i wibracjami w kabinie + ten nieprzyjemny warkot....
OdpowiedzUsuńDokładnie, również jestem zwolennikiem benzyniaków.
OdpowiedzUsuńJa też wolę silniki benzynowe, a moim najlepszym autem było stare Audi c4 2.6 benzyna i zdania nie zmienię ;) jak to mawiają nasi ojcowie kiedyś było lepiej, teraz już takich samochodów nie robią ;)
UsuńDzięki za informacje na temat DPF, bo do tej pory nie widziałem co to takiego;)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis :D Dzięki wielkie :)
OdpowiedzUsuńSuper wpis, dzięki :)
OdpowiedzUsuńTak to już jest, że wszystko ma swoje plusy i minusy;)
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis :) Fajnie się czytało :)
OdpowiedzUsuńWiecie co to dpf? Zmora kierowców! To chyba zamontowali tylko po to żeby potem go wycinać.
OdpowiedzUsuńA tam przesadzacie, ekologia jest ważna. Dobrze że powstają tak zaawansowane systemy dbania o ziemię
OdpowiedzUsuńWg mnie to psucie motoryzacji, jej piękna. Moda na eko już jest męcząca.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się tematyka tego blog. Interesują mnie tego typu rzeczy. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńTematyka świetna. Brawo dla autora;)
OdpowiedzUsuńNiektórzy nie mają takiej wiedzy, więc wpis jak najbardziej przydatny. Duży szacunek dla autora za wiedzę.
OdpowiedzUsuńMimo poprawnej eksploatacji często DPF i tak się zapycha i konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym.
OdpowiedzUsuńTakie wpisy są bardzo pomocne
OdpowiedzUsuńMiło poczytać takiego bloga
OdpowiedzUsuńKiedyś była moda na wycinanie, mam nadzieje, że już przeszła :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam czytelników bloga!
Niezwykle istotny element. Warto poczytać
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńTakich informacji szukałem. Dzięki!
OdpowiedzUsuńIm nowsze samochody tym lepiej przemyślany sposób oczyszczania filtra. Trzeba nie mniej zwracać uwagę na kontrolkę wskazującą na konieczność wyczyszczenia manualnego - nawet w zadbanych samochodach cały czas tak może się stać, że będzie to konieczne. Podczas serwisu na pewno mechanicy zwrócą na to uwagę.
OdpowiedzUsuńFajnie wyjaśniony temat, ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńSuper post
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńSuper że ktoś w końcu opisał ten temat. Świetny wpis.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis i zawiera cenne informacje.
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Podoba mi się
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńWszystkie informacje bardzo pomocne
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuńZ pewnością skorzystam z tych przydatnych informacji.
OdpowiedzUsuńUwielbiam takie wpisy i pogłębianie dzięki nim swojej wiedzy.
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńRewelacyjny jest ten wpis
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuńTakie informacje są bardzo pożyteczne.
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuń