Zakup samochodu to nie mały wydatek i chyba każdemu zależy na tym żeby służył on jak najdłużej przy jak najmniejszym nakładzie finansowym. Niestety w przypadku samochodu używanego by zminimalizować ryzyko poważnej awarii, trzeba na początku trochę zainwestować.
Sprzedawcy często zapewniają nas, że auto jest świeżo po przeglądzie, nie wymaga wkładu finansowego itd. Niestety jeżeli nie mogą tego udowodnić fakturą na części i usługę najlepiej poparte wpisem do książki serwisowej to raczej nie polecałbym im wierzyć.
Co więc należy sprawdzić, a co wymienić?
Na początek to co oczywiste, tak więc obowiązkowo zmieniamy olej, filtr oleju, file powietrza, filtr kabinowy, tego nie trzeba pewnie nikomu przypominać.
Natomiast mało kto pamięta o tym, że płyn hamulcowy należy wymieniać co dwa lata i możemy być prawie pewni, że poprzedni właściciel tego nie zrobił. W większości samochodów jest to płyn dot-4 ale zawsze trzeba sprawdzić oznaczenie na zbiorniczku wyrównawczym.
Podobnie wygląda sprawa z płynem chodzącym, jeżeli nie chcemy go odrazu wymieniać to przynajmniej sprawdźmy miernikiem temperaturę jego zamarzania, inaczej w zimę może nas spotkać przykra niespodzianka w postaci zamarznięcia płynu i rozsadzenia chłodnicy lub węży.
Warto też zajrzeć do hamulców sprawdzić grubość tarcz i klocków oraz stan okładzin w bębnach jeżeli auto takie posiada. Trzeba też zwrócić uwagę na przewody oraz cylinderki czy nie widać żadnych wycieków. Przy okazji można sprawdzić stan zawieszenia.
Jeżeli samochód jest zasilany gazem, warto sprawdzić szczelność układu, można też pokusić się o regulacje ustawień instalacji.
Sprawdźmy świece zapłonowe i kable w silnikach benzynowych oraz świece żarowe w dieselu.
Jak pisałem już w artykule o wyborze skrzyń biegów, tam też warto zainteresować się wymianą oleju.
Istotną sprawą dla naszego komfortu jazdy jest przegląd klimatyzacji, uzupełnienie czynnika chłodzącego oraz odgrzybienie.
Wszystkie te czynności są bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa i wygody, awaria której kolwiek może nam przysporzyć problemów w najmniej odpowiednim momencie, jednak żadna nie narobi tyle szkód co nie wymieniony rozrząd.
Pod żadnym względem nie wolno z tym zwlekać! Jeżeli nie mamy faktury na wymianę rozrządu wraz z wpisem do książki to należy wymienić go w pierwszej kolejności! Pęknięty pasek wiąże się z kapitalnym remontem silnika lub jego wymianą.
Pod żadnym względem nie wolno z tym zwlekać! Jeżeli nie mamy faktury na wymianę rozrządu wraz z wpisem do książki to należy wymienić go w pierwszej kolejności! Pęknięty pasek wiąże się z kapitalnym remontem silnika lub jego wymianą.
Na koniec warto jeszcze pamiętać o sprawdzeniu stanu akumulatora i wymianie baterii w pilocie od alarmu.
Przeprowadzenie przeglądu o tak szerokim zakresie napewno będzie się wiązało ze sporym wydatkiem ale będzie to i tak tańsze niż naprawa tych wszystkich rzeczy osobno w przyszłości oraz uchroni nas przed wieloma awariami.
Przeczytaj również :
Jak dbać o silnik ?
Parujące szyby
Jak rozpoznać lakierowany element
Czego można dowiedzieć się z szyb i tabliczki znamionowej?
Diesel czy benzyna
Instalacja LPG
Przeczytaj również :
Jak dbać o silnik ?
Parujące szyby
Jak rozpoznać lakierowany element
Czego można dowiedzieć się z szyb i tabliczki znamionowej?
Diesel czy benzyna
Instalacja LPG
Do przeglądu "startowego" można jeszcze dodać sprawdzenie żarówek czy świecą oraz kontrola stanu sprzęgła i wydechu, no i jeszcze warto pamiętać o pasku napędu urządzeń pomocniczych (klinowym)
OdpowiedzUsuńDzięki za uzupełnienie ;-)
OdpowiedzUsuńKilka razy już się przejechałem jak kupiłem auto z akumulatorem.
OdpowiedzUsuńNie wiem jak inni ale wszystko jest ok latem, a przychodzą pierwsze mrozy i zawsze i to w najbardziej nieoczekiwanym czasie zawiedzie akumulator. Do dziś widzę gościa który czeka na mnie bym odpalił A4 na parkingu przy sklepie z art malarskimi o godz 18.02. Parking z bramą przy domu jednorodzinnym. Z małżonką po jakąś chemie pojechaliśmy.
Następnego dnia pojechałem do gościa na Kolejowej w Chełmie, ma specjalny tester. I okazało się że akumulator to już nie jest pierwszej młodości. Owszem latem OK, ale już zimą do bani.
Tak że do podstawowej obsługi nowo kupionego auta zaliczam jeszcze akumulator.
Przed zakupem auta przydałoby się odwiedzić diagnostę. A nie po zakupie, wtedy przynajmniej uniknie się zakupu gruza.
OdpowiedzUsuńJa ze swojej strony, mogę powiedzieć, że diagnostyka przed zakupem samochodu powinna być pierwszym krokiem, którym robimy.
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis polecam
OdpowiedzUsuńOczywiście jeśli kupujemy auto to jak najbardziej warto jest przedtem jeszcze je przejrzeć czy wszystko jest w porządku. Mi bardzo spodobał się opis https://kioskpolis.pl/auta-do-20-tys-zlotych/ i jestem zdania, że jak najbardziej do takiej kwoty można nabyć bardzo ciekawy samochód.
OdpowiedzUsuńWarto o tym pamiętać.
OdpowiedzUsuńCiekawy i pomocny wpis
OdpowiedzUsuńJak najbardziej takie kwestie są dość ważne i ja jeszcze chcę powiedzieć, że niezwykle istotną opcją jest to aby wiedzieć również którą pomoc drogową jak coś wzywać. W każdym razie ja polegam zawsze na https://jarex24.pl/ i to jest rzeczywiście bardzo dobra opcja.
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńBardzo cenne są te informacje.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńWartościowe informacje
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis
OdpowiedzUsuńFascynujący wpis. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuńRewelacyjny jest ten wpis
OdpowiedzUsuń