czwartek, 26 lutego 2015

Parujące szyby


   Chyba każdy spotkał się z tym problemem i wie jak denerwujące i niebezpieczne mogą być zaparowane szyby. Co może być ich przyczyną?


   Zlokalizowanie problemu należy zacząć od ustalenia czy to co paruje to tylko woda czy może płyn chłodniczy.
   Jeżeli szyby są tłuste, a w środku czuć słodki zapach to niestety jest to płyn chłodzący, co najprawdopodobniej oznacza wymianę nagrzewnicy. Wiąże się to w większości samochodów z rozebraniem deski rozdzielczej, jeżeli nie czujesz się na siłach to raczej bez wizyty u mechanika się nie obejdzie.
   Natomiast jeśli jest to woda, no to możliwości jest wiele.
   Zacznijmy od przepchania kanałów odpływowych, może to tam zbiera się woda i dostaje do wnętrza, otwieramy maskę,  zdejmujemy plastik z podszybia (jeżeli się tam taki znajduje),  szukamy kanałów po obu stronach na końcu słupków, powinny być dosyć nisko,  należy je przepchać drutem około 3-4mm dosyć sztywnym, jeżeli nie chce wejść to proponuje spróbować dmuchnąć w kanał sprężonym powietrzem (jeśli nie masz kompresora to poproś na najbliższej wulkanizacji), przy okazji można sprzątnąć liście i inne śmieci z podszybia.
   Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie filtra kabinowego, przeważnie znajduje się on na podszybiu po prawej stronie lub pod schowkiem w nogach pasażera. Warto zajrzeć czy nie wpadło nic do środka.
   W okresie jesiennym i zimowym dużo wody wnosi się do samochodu na butach dlatego warto zmienić dywaniki welurowe na gumowe o czym pisałem w artykule o wyposażeniu, co ułatwi sprzątanie wody. Jeżeli pod dywanikami jest mokro,  można włożyć tam gazety, które wchłoną wilgoć lub zostawić w samochodzie otwarty worek z solą . Dobrym sposobem jest też użycie pochłaniacza wilgoci,  zwykły domowy można kupić już za kilkanaście złotych.
   Ważna jest też szczelność pojazdu dlatego należy sprawdzić stan uszczelek drzwi i bagażnika,  przy okazji zobaczmy od dołu drzwi czy odpływ jest drożny(przeważnie dwie lub trzy dziurki na dole drzwi).
   Na koniec kilka słów o tym co robić żeby szyby nie parowały. Po pierwsze dbać o czystość w samochodzie, szyby trzeba dokładnie umyć, najlepiej płynem na alkoholu, spirytusem (chociaż trochę szkoda ;-) ) lub denaturatem,  nie używać obiegu zamkniętego w nawiewie powietrza i używać klimatyzacji nawet w zimę bo wysusza powietrze (oczywiście na ciepłym powietrzu, nikt nie każe nam marznąć).
   Wyczytałem kiedyś, że na pare działa szampon do włosów,  należy dokładnie umyć nim szybę po czym zmyć - próbowałem na szybce od kasku w motocyklu i nie działało( może dlatego, że to nie jest szkło) ale za to umyłem szybę w samochodzie pianką do golenia i pomogło. Trzeba nałożyć dokładnie piankę na całą szybę i potem umyć do czysta. Szyba nie parowała.

   Jeżeli pomogłem lub masz jakieś uwagi zostaw komentarz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz