wtorek, 3 marca 2015

Żarówki samochodowe


 Mogłoby się wydawać, że zakup żarówki to prosta sprawa,  w zasadzie nie ma o czym rozmawiać,  a jednak wchodząc do sklepu okazuje się, że wybór jest ogromny. 

   Najczęściej spotykane są żarówki h1 w światłach postojowych i mijania/drogowych , h3 w światłach przeciwmgielnych oraz h4 i h7 w światłach mijania/drogowych.
   Może zacznijmy od tego czego nie kupować. Zdecydowanie odradzam wszelkiego rodzaju żarówek xenon'owych, wszystkie te zamienniki z dostawianymi przetwornicami są nic nie warte,  oślepiają kierowców z naprzeciwka, stwarzając tym samym zagrożenie na drodze,  lampa ksenonowa musi mieć gładkie szkło, automatyczną regulacje oraz spryskiwacze. Należy też zwrócić uwagę na filtr UV,  zapobiega on wypalaniu się klosza lampy, żarówki o niebieskiej barwie może i wyglądają ładnie ale dają mniej światła i szybciej się przepalają.
   Decyzja jakie wybrać żarówki powinna zależeć od naszych preferencji,  od tego czy jeździmy w dzień czy w nocy,  raczej dalekie trasy czy po mieście.
   Jeżeli będziemy poruszać się po zmroku i w trasie to ciekawym rozwiązaniem są żarówki o zwiększonej "mocy" oznaczone często symbolem np "+50%" dają one mocniejsze światło przez co zwiększa się widoczność ale niestety szybciej się przepalają. Dla osób poruszających się po mieście lepszym rozwiązaniem będą żarówki o większej żywotności, co jednak odbije się na ich mocy. Warto zainwestować w żarówki renomowanych producentów, mamy wtedy pewność, że są one solidnie wykonane i o odpowiednich parametrach.
   Niemiecki automobilklub ADAC wykonał testy żarówek a ich kolejność wyglądała następująco :
1 General Electric Extra Life
2 Bosch Plus90
3 Philips Lifetime x4
4 Cartechnic H7
5 Osram Standard H7
6 Car1 CO 2041 Longlife
7 Philips Vision + 30 %
8 General Electric Megalight Ultra +120
9 Night Braker plus
10 Philips X-treme Vision
11 Bosch Pure Light
12 Neolux Hammer
13 Bosch Longlife Daytime
14 Osram Ultra Life
15 Car1 CO2001
   W większości samochodów wymiana żarówki nie stanowi problemu. Otwieramy maskę,  sięgamy do tylnej części reflektora, ściągamy plastikową zaślepkę i wyciągamy żarówkę.
   Ważną rzeczą jest nie dotykanie szklanej części żarówki ponieważ tłuste odciski skracają jej żywotność!

   Podsumowując,  nie kupujemy żarówek oznaczonych jako xenon h.i.d i tym podobnych,  żarówka powinna być z przezroczystego szkła a nie niebieska,  musi posiadać filtr UV i powinna być renomowanej firmy.

3 komentarze:

  1. Dziękuję, dobrze wiedzieć, że komuś przydaje się to co piszę :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się z tobą w kwestii iż najlepiej wybierać żarówki renomowanych producentów, na rynku spotyka się coraz więcej produktow podrobionych. Dzięki za kilka rad. Świetny post. :D

    OdpowiedzUsuń