piątek, 27 marca 2015

Jaką skrzynie biegów wybrać? Automat czy manual?

    Automatyczna czy manualna ? 



 Pytanie z serii tych na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi ale postaram się przybliżyć chociaż plusy i minusy każdej z nich.

   Zacznijmy od komfortu i przyjemności z jazdy. Obsługa drążka zmiany biegów może sprawiać wiele radości podczas jazdy w terenie, na torze lub nawet zwykłej przejażdżki ale chyba nikt nie lubi machać między 1-2 w godzinnym korku,  a o sprzęgle przy tym juz nawet nie będę wspominać, w takich momentach automatyczna skrzynia jest niezastąpiona i nikt mi nie wmówi, że jest inaczej.

   Podobnie wygląda sprawa jeżeli chodzi o dalekie trasy, może i fajnie pomachać sobie biegami raz na jakiś czas ale jeżeli ktoś bardzo dużo jeździ, np podróże służbowe to napewno już zdążyło mu się to znudzić. Mówimy oczywiście o naszych polskich drogach bo inaczej sprawa wygląda na autostradzie,  tam równie dobra będzie skrzynia manualna.

   Jeżeli samochód służy komuś do przemieszczania się z punktu A do punktu B,  a nie do zabawy to jeśli raz spróbuję automatu nie będzie chciał wrócić do manualnej skrzyni.

   No dobra ale skoro ten automat taki dobry to czemu większość ludzi jeździ samochodami z manualną skrzynią?

  I właśnie tu zaczynają się wady automatu. Skrzynie te są bardzo wytrzymałe ale tylko pod warunkiem, że ktoś o nie dba i właściwie eksploatuje. W Polsce raczej rzadko kupujemy nowe samochody, większość z nas jeździ używanymi, no i jak tu komuś zaufać, że o tą skrzynie dbał? Skoro nawet większość producentów nie zaleca wymiany oleju w skrzyni, a powinno się to robić co 60-90 tyś km. Ciężko jest przy zakupie stwierdzić czy skrzynia długo wytrzyma, a naprawa nie dość, że jest strasznie droga to jeszcze ciężko znaleźć dobry warsztat który naprawdę zna się na automatach.
  
   Wybierając ten rodzaj skrzyni w nieco starszym pojeździe trzeba też liczyć się z trochę większym spalaniem i gorszymi osiągami samochodu niż przy skrzyni manualnej ale najnowsze automaty potrafią już zmieniać biegi szybciej niż wprawiony kierowca i osiągać niższe spalanie.

   Zwolennicy skrzyń manualnych uważają, że mają większą kontrolę nad samochodem przez możliwość zmiany biegu w dowolnym momencie, jednak argument ten jest już nieaktualny ponieważ teraz już większość skrzyń automatycznych ma możliwość ręcznej zmiany biegu poprzez łopatki na kierownicy lub ruszenie drążka w odpowiednim kierunku.

   Tak naprawdę ilu kierowców tyle opinii i każdy powinien sam przekonać się jaka opcja jest dla niego najlepsza. 

   Ja uważam, że skrzynia automatyczna jest niezastąpiona w korkach oraz na trasach ale może sprawiać problemy zimą oraz generować wysokie koszty naprawy. 

   Skrzynia manualna lepiej poradzi sobie w górzystym terenie, zimą, w błocie oraz będzie tańsza w zakupie i eksploatacji. Zapewnia też o wiele lepszą frajdę z jazdy.

   Chcąc kupić samochód z automatyczną skrzynią należy mu się dokładnie przyjrzeć, podstawą jest to, żeby biegi wchodziły płynnie, tak samo na postoju jak i w trakcie jazdy, skrzynia nie może szarpać, ważne jest żeby sprawdzić bieg wsteczny, dobrze jeśli ktoś ma udokumentowaną wymianę oleju, jeżeli zdecydujemy się na zakup używanego automatu to najlepiej wziąć ze sobą fachowca lub podjechać na warsztat który takie skrzynie naprawia.

   Jeżeli uda nam się już zostać szczęśliwym posiadaczem samochodu z automatem,  trzeba stosować się do kilku prostych zasad :

- Zawsze zatrzymaj całkowicie samochód zanim zmienisz kierunek jazdy 

- Nigdy nie wciskaj hamulca i gazu jednocześnie
 
- Korzystając z przełożeń 1,2,3 nie przekraczaj zbyt wysokich obrotów 

- Pozycję P wciskamy dopiero po zatrzymaniu samochodu 

- W trakcie jazdy nie włączaj pozycji N,  nawet jeśli stoisz w korku

- Automatu nie wolno holować,  jeżeli jednak już musisz rób to na odpalonym silniku, skrzyni w pozycji N oraz nie przekraczaj prędkości zalecanej przez producenta 

- Dbaj o wymianę oleju i filtra (co 60-90 tyś)

  Jeżeli będziemy przestrzegać tych kilku zasad automat powinien odwdzięczyć się nam długą i bezawaryjną pracą.

5 komentarzy:

  1. Jechałem kiedyś taksówką, starym Mercedesem W124 i w korku Pan kierowca przy każdym zatrzymaniu wrzucał N. W końcu pytam dlaczego tak robi, przecież to automat, a on na to "Panie, przecież hamulce się zużywają jak głupie od tego ciągłego hamowania".
    To tyle komentarza do kupowania używanego automatu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie chciałbym nikogo obrazić ani wrzucać do jednego worka ale większość taksówkarzy to specyficzna grupa kierowców ;-)

      Usuń
  2. Każda skrzynia ma swoje wady i zalety i moim zdaniem wszystko zależy od oczekiwań oraz predyspozycji kierowcy. Ja jestem zwolennikiem opcji manualnej, ale nie mogę powiedzieć, że jazda z automatem mi się nie podobała.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też jeżdżę na codzień samochodem ze skrzynią manualną ale uważam, że automat ma wiele zalet i nie wiem czy przy kolejnej zmianie auta nie wezmę pod uwagę takiego rozwiązania. Miałem przyjemność jeździć automatem w dłuższe trasy i naprawdę uważam, że jest bez porównania.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kilka lat uzywałem tylko skrzyni manualnej, niedawno przesiadłem się do CLA z automatem (+ łopatki pod kierownicą) i ... to jest to! Niesamowite są te nowe skrzynie automatyczne, zmiana biegu praktycznie bez zauważenia, komfort i wygoda w mieście niesamowita.

    OdpowiedzUsuń