sobota, 16 maja 2015

Pielęgnacja - Polerowanie Samochodu

  
Wraz z biegiem czasu powłoka lakiernicza każdego samochodu wygląda coraz gorzej. Promienie słoneczne, sól na drogach,  soki z drzew, rozgrzany asfalt, ptasie odchody,  złe mycie, osad z klocków hamulcowych - wszystko to ma wpływ na wygląd naszego auta,  lakier staje się matowy, wyblakły, widać na nim rysy,  jest szorstki.


   Na szczęście żeby to zmienić nie musimy wydawać góry pieniędzy na lakierowanie całego samochodu,  w wielu przypadkach wystarczy kilka kosmetyków,  polerowanie i powłoka odzyska swój dawny blask.

   Polerowanie samochodu to ciężka praca, istnieje ryzyko przetarcia lub przegrzania lakieru dlatego wszystkim którzy nie mają zdolności manualnych i cierpliwości (polerowanie trwa kilka godzin) polecam skorzystać z usług profesjonalistów. Za stosunkowo nie wielką cenę mamy gwarancję, że praca będzie wykonana prawidłowo a efekt napewno nas zadowoli.

   Jeżeli jednak chcecie zabrać się za to sami to warto zastosować się do kilku wskazówek.

   Po pierwsze trzeba zaopatrzyć się w potrzebne narzędzia i kosmetyki :

- Maszyna do polerowania z regulacją obrotów
- Gąbka do polerowania średniej twardości
- Pasta polerka - profesjonalne zakłady używają past o różnej gradacji zaczynając od tych najbardziej ściernych a kończąc na najdrobniejszy,  nam żeby nie wydać fortuny na same kosmetyki powinna wystarczyć pasta średnio ścierna - Farecla G3 będzie odpowiednia.
- Wosk
- Papier ścierny o gradacji 2000 i 2500 i kawałek płaskiego klocka (może być drewniany)
- Glinka lakiernicza
- Akcesoria do mycia

   Przed przystąpieniem do polerowania należy dokładnie umyć samochód jak to zrobić opisywałem w tym artykule.

   Kolejnym etapem będzie użycie glinki :

- Przygotujemy sobie ciepłą wodę z mydlinami
- Odłamujemy kawałek glinki i rozgniatamy na płasko
- Moczymy w wodzie i czyścimy lakier kawałek po kawałku wykonując okrężne ruchy
- Glinkę należy jak najczęściej płukać w wodzie oraz ugniatać zabrudzoną stronę na zewnątrz żeby nie porysować lakieru
- Po wyczyszczeniu wszystkich elementów łącznie z szybami spłukujemy samochód
- Lakier powinien być gładki

   Możemy przejść do usuwania drobnych rys papierem ściernym. Uwaga! Nie polecam używania papieru ściennego osobą które robią to pierwszy raz,  lepiej poprosić o pomoc kogoś doświadczonego żeby pokazał nam jak to robić! 

   Na płaski drewniany klocek nakładamy papier 2000 i często go płucząc w wodzie wykonujemy okrężne ruchy na rysie którą chcemy usunąć. Wykonujemy to tak długo aż rysa zniknie ale uwaga żeby nie przetrzeć lakieru - nie każdą rysę da się usunąć. 

   Następnie juz bez użycia klocka wykonujemy okrężne ruchy papierem 2500 tak żeby zamatować wszystkie rysy po grubszym papieże - pamiętaj o częstym płukaniu!

Możemy przystąpić do polerowania :

- Przed rozpoczęciem pracy oklejamy wszelkie nie lakierowane elementy taśmą żeby ich nie uszkodzić.

- Na gąbkę nakładamy niewielką ilość pasty i rozprowadzamy po jednym elemencie (bez uruchamiania maszyny)
- Moczymy gąbkę
- Następnie włączamy najniższe obroty i wykonujemy okrężne ruchy (może trochę chlapać) maszynę należy równomiernie dociskać,  polerujemy płaską powierzchnią gąbki - Nigdy krawędziami!
- Gdy pasta jest już dokładnie rozprowadzona zwiększamy obroty i zmniejszamy nacisk
- Polerujemy element aż pasta całkowite zniknie a efekt będzie zadowalający
- Cały czas należy kontrolować temperaturę,  jeżeli za mocno nagrzejemy element możemy spalić lakier
- Polerujemy tylko płaską powierzchnią gąbki -Nigdy krawędziami!
- Polerujemy płaskie powierzchnie elementu - krawędzie polerujemy ręcznie,  nakładając pastę na szmatkę.
- Nie nakładamy pasty na więcej niż jeden element bo nam zaschnie.

   Gdy wypolerujemy juz całe auto należy je bardzo dokładnie umyć, zwracając szczególną uwagę na wszelkie zakamarki,  pasta wchodzi wszędzie, a gdy zaschnie ciężko będzie ją usunąć.

   Następnie wycieramy samochód do sucha i nakładamy na niego wosk.

   Po kilku godzinach pracy możemy cieszyć się z "nowego" wyglądu naszego auta :-)


Przeczytaj również :
Jak rozpoznać lakierowany element
Czego można dowiedzieć się z szyb i tabliczki znamionowej?
Diesel czy benzyna
Instalacja LPG

8 komentarzy:

  1. To jednak nie taka łatwa praca. Chyba lepiej jechać do jakiejś firmy, która ma w usłudze polerowanie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście, że nie jest łatwa. Ale jaka satysfakcja, gdy samodzielnie wypolerujesz swoje auto ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciężka i trudna praca, bo ale jak napisał Michał "satysfakcja gwarantowana", przy oddaniu samochodu profesjonalistom satysfakcja trochę mniejsza ale za to efekt czasem lepszy ;) każdy musi sam zdecydować którą opcje wybrać

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio musiałem taką operację przeprowadzić po zimie...oj było do roboty

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla lepszego efektu lepiej oddać auto do specjalisty.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli ktoś jeszcze nie próbował to polecam, sam byłem neutralnie nastawiony do tego typu "zabiegów" ale na wakacjach znajomy namówił mnie do wypolerowania mojego auta i powiem szczerze, że efekt piorunujący, samochód może nie jak nowy ale zupełnie odświeżony.

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny, rzetelny instruktaż, aż chce się od razu wypolerować samochód ;)

    OdpowiedzUsuń