sobota, 23 maja 2015

Co to jest DPF?


   Coraz częściej słychać o filtrach DPF montowanych w samochodach,  niestety są to w większości niepochlebne opinie. Przyjrzyjmy się co to wogule jest i po co montuje się go w samochodach?

   DPF jest to filtr montowany w  układach wydechowych diesla , oczyszczający gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Stosowane w silnikach samochodowych od 1996 roku. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla.

   Taką definicję podaje Wikipedia. Głównie chodzi o to żeby samochody spełniały normę emisji spalin Euro 4,  no dobrze to skoro wiemy już do czego służy przyjrzymy się problemom związanym z filtrem.

   DPF z założenia ma być filtrem bezobsługowym, niestety na założeniach się skończyło... W skrócie jego praca polega na tym, że większość sadzy i popiołu osadza się na ściankach filtra dzięki czemu do atmosfery dostaje się tylko nie wielka (ok 15%) cześć zanieczyszczeń. Do tego momentu wszystko działa super,  problem zaczyna się dalej ponieważ filtr najzwyczajniej w świecie się zapycha,  oczywiście producenci przewidzieli to i opracowali sposób na jego samoczynne oczyszczanie,  komputer podnosi temperaturę spalania paliwa i opóźnia wtrysk przez co spalanie następuje jeszcze w układzie wydechowym i sadza wypala się.

   Niestety zostaje popiół z którym nie da się nic zrobić i z czasem filtr zapcha się na dobre,  a wtedy pozostaje serwis i jego wymiana na nowy lub czyszczenie manualne. Co niesie za sobą ogromne koszty.

   Jest jeszcze jeden problem związany z DPF,  a mianowicie jest to sam proces wypalania się filtru,  żeby to zrobić komputer potrzebuje czasu i odpowiednich parametrów,  nie wolno w czasie tego procesu gasić silnika, niestety użytkownik nie ma możliwości sprawdzenia kiedy filtr się wypala,  przez co może doprowadzić do nieodwracalnego zapchania filtra.

   Wyszło trochę chaotycznie wiec podsumujmy :

Filtr DPF jest urządzeniem problematycznym ale nie kupimy juz samochodu bez niego.

Najczęstsze usterki to :


   zapchania się filtra co prowadzi do jego drogiej wymiany.

   Rozrzedzenie oleju paliwem przez niedokończone wypalanie filtra co może prowadzić do zassania oleju przez turbinę i nastąpienie samozapłonu.

Jak przedłużyć działanie filtra?


  • Wymieniać często olej
  • Stosować olej dedykowany do DPF
  • Unikać jazdy na krótkich odcinkach
  • Stosować się do zaleceń producenta w sprawie eksploatacji
  • Od czasu do czasu zabrać samochód na kilkunasto minutową przejażdżkę po drodze szybkiego ruchu



   DPF to niezbyt dobre rozwiązanie dla przeciętnego kierowcy ale niestety narazie nie zapowiada się żeby któryś producent z niego zrezygnował.


Przeczytaj również :
Jak rozpoznać lakierowany element
Czego można dowiedzieć się z szyb i tabliczki znamionowej?
Diesel czy benzyna
Instalacja LPG

11 komentarzy:

  1. Dlatego jestem za starymi, dobrymi rozwiązaniami w postaci benzyniaków - nie ma problemu z filtrami, wtryskami, hałasem i wibracjami w kabinie + ten nieprzyjemny warkot....

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie, również jestem zwolennikiem benzyniaków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wolę silniki benzynowe, a moim najlepszym autem było stare Audi c4 2.6 benzyna i zdania nie zmienię ;) jak to mawiają nasi ojcowie kiedyś było lepiej, teraz już takich samochodów nie robią ;)

      Usuń
  3. Dzięki za informacje na temat DPF, bo do tej pory nie widziałem co to takiego;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy wpis :D Dzięki wielkie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak to już jest, że wszystko ma swoje plusy i minusy;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny wpis :) Fajnie się czytało :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiecie co to dpf? Zmora kierowców! To chyba zamontowali tylko po to żeby potem go wycinać.

    OdpowiedzUsuń
  8. A tam przesadzacie, ekologia jest ważna. Dobrze że powstają tak zaawansowane systemy dbania o ziemię

    OdpowiedzUsuń
  9. Wg mnie to psucie motoryzacji, jej piękna. Moda na eko już jest męcząca.

    OdpowiedzUsuń