sobota, 23 maja 2015

Co to jest DPF?


   Coraz częściej słychać o filtrach DPF montowanych w samochodach,  niestety są to w większości niepochlebne opinie. Przyjrzyjmy się co to wogule jest i po co montuje się go w samochodach?

   DPF jest to filtr montowany w  układach wydechowych diesla , oczyszczający gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Stosowane w silnikach samochodowych od 1996 roku. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla.

   Taką definicję podaje Wikipedia. Głównie chodzi o to żeby samochody spełniały normę emisji spalin Euro 4,  no dobrze to skoro wiemy już do czego służy przyjrzymy się problemom związanym z filtrem.

   DPF z założenia ma być filtrem bezobsługowym, niestety na założeniach się skończyło... W skrócie jego praca polega na tym, że większość sadzy i popiołu osadza się na ściankach filtra dzięki czemu do atmosfery dostaje się tylko nie wielka (ok 15%) cześć zanieczyszczeń. Do tego momentu wszystko działa super,  problem zaczyna się dalej ponieważ filtr najzwyczajniej w świecie się zapycha,  oczywiście producenci przewidzieli to i opracowali sposób na jego samoczynne oczyszczanie,  komputer podnosi temperaturę spalania paliwa i opóźnia wtrysk przez co spalanie następuje jeszcze w układzie wydechowym i sadza wypala się.

   Niestety zostaje popiół z którym nie da się nic zrobić i z czasem filtr zapcha się na dobre,  a wtedy pozostaje serwis i jego wymiana na nowy lub czyszczenie manualne. Co niesie za sobą ogromne koszty.

   Jest jeszcze jeden problem związany z DPF,  a mianowicie jest to sam proces wypalania się filtru,  żeby to zrobić komputer potrzebuje czasu i odpowiednich parametrów,  nie wolno w czasie tego procesu gasić silnika, niestety użytkownik nie ma możliwości sprawdzenia kiedy filtr się wypala,  przez co może doprowadzić do nieodwracalnego zapchania filtra.

   Wyszło trochę chaotycznie wiec podsumujmy :

Filtr DPF jest urządzeniem problematycznym ale nie kupimy juz samochodu bez niego.

Najczęstsze usterki to :


   zapchania się filtra co prowadzi do jego drogiej wymiany.

   Rozrzedzenie oleju paliwem przez niedokończone wypalanie filtra co może prowadzić do zassania oleju przez turbinę i nastąpienie samozapłonu.

Jak przedłużyć działanie filtra?


  • Wymieniać często olej
  • Stosować olej dedykowany do DPF
  • Unikać jazdy na krótkich odcinkach
  • Stosować się do zaleceń producenta w sprawie eksploatacji
  • Od czasu do czasu zabrać samochód na kilkunasto minutową przejażdżkę po drodze szybkiego ruchu



   DPF to niezbyt dobre rozwiązanie dla przeciętnego kierowcy ale niestety narazie nie zapowiada się żeby któryś producent z niego zrezygnował.


Przeczytaj również :
Jak rozpoznać lakierowany element
Czego można dowiedzieć się z szyb i tabliczki znamionowej?
Diesel czy benzyna
Instalacja LPG

39 komentarzy:

  1. Dlatego jestem za starymi, dobrymi rozwiązaniami w postaci benzyniaków - nie ma problemu z filtrami, wtryskami, hałasem i wibracjami w kabinie + ten nieprzyjemny warkot....

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie, również jestem zwolennikiem benzyniaków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wolę silniki benzynowe, a moim najlepszym autem było stare Audi c4 2.6 benzyna i zdania nie zmienię ;) jak to mawiają nasi ojcowie kiedyś było lepiej, teraz już takich samochodów nie robią ;)

      Usuń
  3. Dzięki za informacje na temat DPF, bo do tej pory nie widziałem co to takiego;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy wpis :D Dzięki wielkie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak to już jest, że wszystko ma swoje plusy i minusy;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny wpis :) Fajnie się czytało :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiecie co to dpf? Zmora kierowców! To chyba zamontowali tylko po to żeby potem go wycinać.

    OdpowiedzUsuń
  8. A tam przesadzacie, ekologia jest ważna. Dobrze że powstają tak zaawansowane systemy dbania o ziemię

    OdpowiedzUsuń
  9. Wg mnie to psucie motoryzacji, jej piękna. Moda na eko już jest męcząca.

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi się tematyka tego blog. Interesują mnie tego typu rzeczy. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tematyka świetna. Brawo dla autora;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Niektórzy nie mają takiej wiedzy, więc wpis jak najbardziej przydatny. Duży szacunek dla autora za wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Mimo poprawnej eksploatacji często DPF i tak się zapycha i konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym.

    OdpowiedzUsuń
  14. Takie wpisy są bardzo pomocne

    OdpowiedzUsuń
  15. Kiedyś była moda na wycinanie, mam nadzieje, że już przeszła :)
    Pozdrawiam czytelników bloga!

    OdpowiedzUsuń
  16. Niezwykle istotny element. Warto poczytać

    OdpowiedzUsuń
  17. Takich informacji szukałem. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  18. Im nowsze samochody tym lepiej przemyślany sposób oczyszczania filtra. Trzeba nie mniej zwracać uwagę na kontrolkę wskazującą na konieczność wyczyszczenia manualnego - nawet w zadbanych samochodach cały czas tak może się stać, że będzie to konieczne. Podczas serwisu na pewno mechanicy zwrócą na to uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajnie wyjaśniony temat, ciekawy wpis

    OdpowiedzUsuń
  20. Super że ktoś w końcu opisał ten temat. Świetny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo fajny wpis i zawiera cenne informacje.

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo fajny wpis. Podoba mi się

    OdpowiedzUsuń
  23. Wszystkie informacje bardzo pomocne

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  25. Z pewnością skorzystam z tych przydatnych informacji.

    OdpowiedzUsuń