wtorek, 10 lutego 2015

Kupujemy samochód - przebieg samochodu


   Rzadko który kierowca skusi się na zakup samochodu z przebiegiem 300 tys km dla tego dość częstym zabiegiem wśród sprzedawców samochodów jest cofanie licznika.



   Co prawda od września 2014 roku jest obowiązek spisywania licznika przez diagnostę na każdym przeglądzie ale nadal pozostają na rynku samochody w których udało się "skorygować" przebieg wcześniej oraz te sprowadzone z zagranicy których liczniki poddaje się zabiegowi jeszcze przed pierwszym przeglądem.
   Jak juz wspomniałem od roku 2014 przebieg rejestrowany jest w trakcie przeglądu i można go sprawdzić na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/
Znajdziemy tam też inne podstawowe informacje, jak ilość właścicieli czy np kradzież pojazdu.
   Najprostszym rozwiązaniem sprawdzenia przebiegu jest przejrzenie książki serwisowej ale niestety ta często "gubi się " sprzedawcy lub też jest podrobiona.
   Jedynym wiarygodnym źródłem informacji jest autoryzowany serwis. Są oni w stanie sprawdzić historie pojazdu jego przebieg oraz naprawy ale tylko pod warunkiem że był serwisowany, co prawda jest możliwość odczytania przebiegu z komputera, silnika, skrzyni biegów a nawet radia czy kluczyka ale niestety spece od cofania liczników potrafią zmienić przebieg wszędzie.
 
Miejscem które może nie poda nam dokładnego przebiegu ale pozwoli oszacować na ile ten z "zegara" odbiega od normy jest wnętrze pojazdu.
   Na początek przyjrzyjmy się kierownicy, w przeciętnym samochodzie wyciera się ona już od 100 tys ale w droższych autach do których użyto lepszych materiałów może to być powyżej 200 tys dlatego mercedes z przebiegiem 110 tys i przetartą skórą na kierownicy raczej nie jest okazją do kupienia. Podobnie będzie wyglądała gałka zmiany biegów, jednak trzeba zaznaczyć że są to stosunkowo tanie elementy i sprzedawca może pokusić się o ich wymianę. Dlatego uważajmy też na te, które w kilku letnim aucie wyglądają jak nowe.
   Guma na pedałach wytrze się po około 200 tys km a w droższych modelach po 300 tys. Przy automatycznej skrzyni biegów szczególną uwagę trzeba zwrócić na pedał hamulca.
   Kolejnym elementem wskazującym zużycie są przyciski od otwierania szyb i tapicerka wokół nich, w samochodach z grupy VW potrafią się one wytrzeć juz przy 150 tys ale inne marki powinny wytrzymać dłużej.
  
   Usiądźmy na chwilę na fotelu pasażera, a potem na fotelu kierowcy jeżeli jest dość odczuwalnie wygnieciony i mniej sprężysty prawdopodobnie ma spory przebieg.
  
   Na koniec zajrzyj jeszcze do popielniczki i sprawdź czy zapalniczka była używana, nie zdradzi to przebiegu ale przynajmniej dowiemy się czy właściciel był palący.
   Szacunkowy przebieg dla małych miejskich samochodów to około 10 tys rocznie,   auta firmowe to około 40 tys. Średniej klasy diesel 20 tys a benzyna/gaz 12-18 tys. Oczywiście są to tylko statystyki i zdarzają się wyjątki za równo z niższymi przebiegami jak i większymi jednak to rzadkość i należy ostrożnie podchodzić do takich "okazji".


   Jeżeli pomogłem lub masz jakieś uwagi zostaw komentarz pod wpisem będę wdzięczny.
Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz